Get Adobe Flash player

sonia_draberRozmowa z Sonią Draber, uczennicą III klasy liceum w Państwowym Zespole Szkół Plastycznych im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, autorką logo Roku Mikołaja Kopernika 2013, i Franciszkiem Otto, artystą grafikiem, nauczycielem projektowania graficznego, pod którego opieką powstała praca Soni

Jak należy czytać znak naszego Roku Kopernika?

Sonia Draber: – Przekaz jest prosty: moje logo przedstawia planety na orbitach wokół Słońca, część Układu Słonecznego. Kopernik był astronomem, odkrył, że Ziemia krąży wokół Słońca, logo łączy się z nim w oczywisty sposób.

Z czym kojarzy się postać wielkiego astronoma dzisiejszym nastolatkom?

SD: – Na pewno dla mnie jest to istotna postać. Dzięki niemu ludzie zaczęli inaczej postrzegać otaczający nas świat. Myślę, że Rok Mikołaja Kopernika jest dobrym sposobem do rozpowszechniania wiedzy o nim.  Jest to też dobry sposób na promocję regionu. W końcu mamy się czym chwalić!

Jaka jest rola nauczyciela w kreowaniu dobrych uczniowskich pomysłów twórczych?

Franciszek Otto: – Projektowaniem graficznym zajmujemy się na lekcjach głównego przedmiotu zawodowego, jakim jest specjalność artystyczna. Program zajęć obejmuje projektowanie komunikatów wizualnych przy pomocy tekstu i obrazu. Są to plakaty, kalendarze, ilustracje, znaki graficzne. Moja rola w procesie dydaktycznym sprowadza się do stymulowania energii twórczej, jaką posiada każdy uczeń. Bardzo ważnym elementem procesu edukacyjnego jest jego indywidualizacja. Kluczem do sukcesu ucznia jest odkrycie jego indywidualnych predyspozycji i możliwości oraz ich świadomy rozwój.

Co jest najważniejsze w procesie, w którym z uzdolnionego młodego człowieka powstaje świadomy warsztatu artysta?

FO: – W przypadku projektowania graficznego próbuję uświadomić uczniom służebną rolę projektanta, który swoją pracą powinien ułatwiać komunikację między nadawcą komunikatu a jego odbiorcą. Nawiasem mówiąc, określenie w tym przypadku projektanta mianem artysty jest dość ryzykowne, bo kojarzy się z pełną swobodą wypowiedzi artystycznej, a ta nie musi kierować się zasadami rzemiosła projektowego. Grafik projektant musi poznać zasady typografii, kompozycji, percepcji wzrokowej oraz warsztat zawodowy, jakim w dzisiejszych czasach coraz częściej bywa komputer uzbrojony w programy graficzne.

Jakie inne sukcesy ma na swoim koncie bydgoski Plastyk.

FO: – Często organizowane konkursy plastyczne dają okazję do konfrontacji postaw artystycznych uczniów z Polski i zagranicy. Cieszy fakt, że w ostatnich latach uczniowie bydgoskiego Plastyka zdobywają nagrody i wyróżnienia nie tylko w dziedzinie projektowania graficznego, ale też rysunku, malarstwa, rzeźby oraz grafiki warsztatowej. Lista nagrodzonych jest długa, więc wspomnę tylko o ostatnich sukcesach w dziedzinie projektowania graficznego, jakie spotkały naszych uczniów w Warszawie. W Ogólnopolskim Konkursie na Plakat o tematyce związanej z ochroną własności intelektualnej, zorganizowanym przez Urząd Patentowy RP, aż troje uczniów z Bydgoszczy otrzymało nagrody. Notabene jedną z laureatek została Sonia Draber, która otrzymała drugą nagrodę. Dodatkową nagrodą dla wybranego ucznia naszej szkoły było roczne stypendium ufundowane przez Szkołę Mistrzów Reklamy w Warszawie.

Co jest dla szkoły tym zasadniczym kapitałem, który pozwala na właściwe wypełnianie misji?

FO: – Szkoła posiada bogato wyposażone pracownie technik graficznych: wklęsłodruku, sitodruku, litografii i linorytu. Do rzadkości należą dzisiaj w tego typu placówkach pracownie typografii z ciekawymi zbiorami czcionek metalowych i drewnianych wraz z zabytkową prasą drukarską. W ostatnich latach szkoła otrzymała wsparcie finansowe z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na remont i modernizację pracowni projektowych oraz z Urzędu Marszałkowskiego na zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego. Warszawskie Centrum Edukacji Artystycznej zakupiło dla nas pakiet oprogramowania graficznego, bez którego trudno sobie dziś wyobrazić przygotowanie uczniów do pracy w zawodzie grafika komputerowego. Naszym marzeniem jest wyposażenie pracowni projektowych w ploter drukująco-tnący dużego formatu, który pozwoliłby na realizację niektórych projektów w szkole.

Fot. Marek Dembski

22 lutego 2013 r.

Honorowy Patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego

Astrobazy

 

Powrót Kopernika